fredag 7. februar 2014

Run Forrest - Run!

Da var det helg igjen! 
Selv om jeg ikke merker det noe spesielt, så merker jeg det på folk rundt meg når jeg kommer meg ut av døra :P Og det er en goood stemning på treningssentrene på fredager. 

Nå har jeg endelig klart å komme meg på løpemølla igjen, så vidt. Bekkenet er nesten happy for det, så tar det langsomt. Det er en liten motivasjons gnist i meg for den jogginga. Har fått litt sult på det :D 
Ja, jeg kaller det jogging.. for det er strengt ikke løping når man har hastighet som en skilpadde. Men det er litt av cluet - starte rolig. 
Jeg lastet ned appen Nike running. Og den motiverer en til å dra seg igang. Den kan gi deg ruter, den måler hastighet og lengde og den kan gi deg program som går over en periode der du skal løpe og blande det med annen trening. Veldig nice :) 

Brukte 4x4 metoden på mølla før yoga i dag, og det er en fin metode å bruke når man vil ha litt lav hastighet, men samtidig pushe litt. Og ikke minst - for å få tida til å gå. 
Jeg kan jogge langkjøring, men da må jeg ha ipaden foran meg med en film på.  

Hvis du har også en liten spire i deg til å starte med å jogge/løpe så start kulio. 

- Start med å blande jogg og gå. Enten på mølle eller ute. Bruk en timer til å fortelle deg når du skal jogge og når du skal gå. Feks Gå i 5 min som oppvarming. Jogg rolig i 1 min og gå i 2 min. Når du kjenner at kroppen er varm så kan du øke hastigheten på jogge intervallene. 

- HØR etter hvis du får smerte. Kjenner du den, så tar du det rolig. 

- Øk distansen gradvis. Ca 10% hver uke holder. 

- Varier dagene dine. Har du intervaller ene dagen, gå deg en tur eller hvil dagen etter. Mix treningen med styrketrening og/eller yoga. Så unngår du skader. 

- SKIFT sko etter ca 1000 km. IKKE ta frem skoa fra gymklassen på 90 tallet. Kjøp nye. Beina dine takker deg for det senere. 

Og hva passer bedre enn å starte med en kjapp gåtur eller jogging i helga :D Da slipper du å vente helt til mandag!! 





Ha en knall helg! 

- Ulz- 


Ingen kommentarer: