onsdag 26. februar 2014

Brunost - REALLY?!

For de som ikke har fått med seg at Horten Kommune fjerner brunosten i barnehagene kan lese hele artikkelen her

Brunosten er på lik linje med en karamell. Derfor anser vi brunost som et lite hensiktsmessig produkt å servere barn på de kommunale arenaene, sier Linda Jakobsen, enhetsleder for barn og unge, til VG.




Først - endringene er gjort fordi kommunen prøver å finne løsninger mot stadig flere overvektige barn. Og statistikken på det økende antallet er ikke morsom. 
Jeg tror de aller fleste kan være enig i at det finnes flere pålegg som er sunnere enn denne brune osten, som jeg synes btw smaker lakris. Jeg er ikke oppvokst med brunost, den finnes ikke på Island og tok meg mange år å klare å spise den. 
Det at ernæringsfysiologen fra Tine (sjokk at de fikk en ansatt fra Tine til å snakke for osten) trekker frem at den inneholder jod er å dra frem desperate forsøk å holde den på matbordet. Jod kan du også få fra fisk, melk, korn og kjøtt, og da slippe sukkeret (selv om det er naturlig melkesukker) og fettet. Les mer om jod
Og det er ikke lenger jern i brunost. Det har de sluttet å tilsette, men finnes i Prim fra Litago. 

MEN - brunosten er heller ikke det verste å spise. Nugatti (SJOKOLADE PÅ BRØD?) er verre, det inneholder 161 sukkerbiter i en boks!!!!! Det er ca 5 biter til en brødskive.(kilde)

Personlig synes jeg det er ikke noe galt i å fjerne den fra hverdags bordet. De har jo ikke forbudt osten, den kan fortsatt spises hjemme i alle de mengdene foreldrene vil. Men det at den ikke blir presentert i lunsjen i barnehagene er for meg bare pluss. 
Jeg er ikke den som mener at noe skal total fjernes fra kosten, alt kan spises - men i ulike mengder. Mer fisk, mindre brunost. 

At kommunen tar den vekk fra en arena er ikke å fjerne kultur. Det er å lære ungene hva å spise mer av. Brunost kan være "sunn kos" (for de som absolutt vil kalle den sunn) på vaffler i helgene, eller det lille ekstra pålegget når ungene er ute på tur og er aktiv. 


Jeg er for å lære unger ernæring. I en viss grad. De trenger ikke vite hva protein er i en alder av 5, men de kan godt vite hva som er bra for de. 
Jeg spiste sukkerkornblanding til frokost HVER DAG i mitt barneliv, og tok ikke skade av det.

At jeg var energisk og hadde usynlige venner kan ikke skyldes på sukkeret (tror jeg). 
Men det hadde ikke skadet om skolen hadde gitt meg mer kunnskap. Jeg ante jo ingen ting. 

Foreldrene har også ett ansvar, men det er ikke alle foreldre som har den kunnskapen som trengs.

Vi hadde noen nabo unger som ALDRI fikk sukker. De slukte godteskålene på bursdager og var pain å ha på fest. Jeg var redd de skulle spise bursdagskaken min før meg :/ 






Altså - Jeg er for at brunosten ikke MÅ være i barnehagene. Betyr ikke at de aldri skal få den. 

Mange nordmenn har en tendens å reager noe voldsomt når det skjer endringer. Beklager hvis jeg tråkker på noen tær, men dette skjer hver gang noen prøver å komme med forslag til endring i en fast hverdag. Bare se på denne debatten. 
Brunost? Seriøst? 

Alt med omhu. 
Noen andre som har tanker rundt dette? 

- Ulz - 











Ingen kommentarer: