fredag 1. februar 2013

Fredag betyr - Taco!

Fredag = tacohylla tømmes på butikkene.
Det er ett eller annet med nordmenn og taco tradisjoner på fredager, hvertfall i de siste årene. Til og med når jeg har vært på "date" så fikk jeg servert taco - hvis det var på en fredag. 
Masse salat, karbonadedeig eller kjøtt, grønnsaker, ost.... mm! Taco er kos, og ikke det verste du kan nyte etter en arbeidsuke - så enjoy! 

Men.... 
Jeg vet mange har hørt denne, men jeg sier det igjen. Den rene maten du spiser blir ikke så ren av den krydderblandingen du legger til. "Er det SÅ ille med en pose her og der?" Mja - med tanke på at man spiser taco hver uke, og noen ganger flere ganger i uken, så kan total summen bli nasty. Her er innholdet fra santa maria sin pose: 

Ingredienser

Druesukker, salt (17,5 %), løg, modificeret stivelse (kartoffel), chilipeber, spidskommen, hvidløg, kartoffelfiber, oregano, paprikaekstrakt, aroma, antiklumpningsmiddel (E551), syre (citronsyre), maltodextrin, gærekstrakt. 
Informasjon på forpakningen er alltid den seneste oppdaterte. 
Hentet fra: http://www.santamariaworld.com/no/Produkter/tex-mex/#!/taco-spice-mix/

Druesukker? Hvorfor det? Gærekstrakt? Syre? WHY? 
Her er den jeg bruker: 

Til 400 gr kjøttdeig:
1 ts salt
2 ts cumin (fås kjøpt i innvandrerbutikker. Jeg har også kjøpt på Meny)
1/2 ts koriander
1/2 ts chilipulver
1/2 ts hvitløkspulver
1 ts paprikapulver
litt pepper

Hentet fra her


Det er SÅ lett å lage krydderet på egen hånd. OG det smaker mer TACO , er sunnere og ødelegger ikke smaksløkene dine, noe sukker og salt kan gjøre. Man vet faktisk hva som er i maten, og jeg tenker med meg selv: "Dette er det de spiser i Mexico - Olè!" 
Etter å ha spist den i en periode, så smaker posen æsj. Den er oversaltet og oversukret, og jeg blir mer sulten av den. 

Lag deg en krukke, så den står klar til bruk. Og god å snuse i nå og da ;) 

Ha en knall fredag!


Bilde hentet fra google. 




Ingen kommentarer: