onsdag 20. februar 2013

Styrke eller kondisjon først?

Ett evighets spørsmål... 
For det første, så kommer det selvfølgelig ann på målet ditt. Prioriter det økten din er dedikert til. Har du en utholdenhetsøkt, jogg i vei... ta litt små balanse eller støttemuskulatur etterpå, om det er noe som må jobbes med. 
Men har du tenkt deg styrketrening, så bruker du mest tid på det. Ikke sikkert du trenger å gå ett trinn på mølla, så lenge oppvarmingen din får ledd og muskler i gang. Mobiliser og aktiviser. Eller les her for ett innlegg jeg skrev om oppvarming og tips til øvelser. 

Hvis du absolut vil på mølla, sykkel, elypse maskin eller roing - så gjør det med vilje. Vær bevist på valget ditt. Er det fordi du trenger å myke opp støle muskler, våkne litt (klokka 6 på morgenen kan det være lurt faktisk) eller for å peppe deg selv opp? 
Hvis jeg trener før 12, så trenger jeg 2 min på ro maskinen, for å høre på hard core sang, snakke med selv opp, se for meg scene med lys og publikum heier på meg. Hehe, ja.. teit. Men det funker for meg! 

Husk bare -  at for hvert minutt du tilbringer på kondisjons apparat, er både tid og energi du tar fra din styrketrening. Det å løfte er og skal være tungt. Det kan faktisk hende at du ikke vil klare å yte maks hvis du jogger i oppover bakke på 9 km/t i 20 min først. Vil du ikke øke styrken din? 




Og det gjelder ikke bare for deg som vil løfte tungt. Er målet generell trening, du vil bli "stramme opp" eller gå ned i vekt. Så bruker du hoved energien din på styrketreningen. La den rule økten din, så kan du gå bananas på mølla etterpå. Hvorfor? Se under... 



Fordeler:
- Du får bedre ytelse under styrkeøkten din. 
- Magen/Core er ikke sliten etter å ha holdt deg gående på mølla, og beskytter rygg/korsryggen din bedre. 
-  Du får mobilisert fettvevet, slik at når du går på mølla så "ligger det klart til bruk". Innrøm det, du liker å høre det :P 
- Noen studier mener at restutisjons tiden minsker om fokuserer på styrke, før utholdenhets trening. Les her

Ulemper:
- Du er kanskje gelè i beina og klarer ikke løpe så fort, eller lenge. 
- Har du trent en times tid og planlegger å jogge i en time ytterligere, husk at stresshormon nivået ditt kan tære på kroppen. 
- Orker du??

"Perfekte" treningsøkta kan være en 30 min effektiv styrketrening, med baseøvelser som tar hele kroppen, etterfulgt av ca 30 min kondisjonstrening i ok tempo. 
ELLER : 45 min styrketrening og intervaller på utholdenhets apparat. 
Bare sånn for å komme med eksempel :) 






 


Ingen kommentarer: