tirsdag 1. januar 2013

Start året med sitron

Dag 1 i 2013 - den skal nytes i ro med familien som en siste feriedag. Selv om hele gjengen hoster og harker (slik halve Norge gjør) så er vi alle klare til ny og frisk hverdag i morgen. Mamma har vært syk siden ferien startet så hun begynner å bli temmelig lei og prøvd det meste av kjerringråd. Men så fant hun ett tips som har gått i glemmeboka for mange, men er ganske enkelt ---- Sitron i kokt vann. 



Kok opp vann, klem saften ut av en halv sitron og legg så gjerne skallet oppi. La det stå i hvertfall 1 min og nyt. 
Jeg drakk det når jeg var liten og syk, men for min del har jeg faktisk helt glemt hvor godt det faktisk er. Jeg har en "liten" kaffe avhengig, så tror jeg skal bytte ut en kopp av koffein med dette per dag. 

Hvorfor? 
1. Proppfulle av C vitamin (Ca 53 gram per 100 gram) og forsterker immunforsvaret. 

2. Selv om sitronen smaker surt så er det basisk matvare. Dette kan balansere ph verdien, siden mye av typisk norsk kosthold kan påvirke vår ph til det syrlige.

3. Renser kroppen. Varmt vann påvirker tarmveggen og får avfallstoffene raskere ut av systemet. 

4. Kan hjelpe deg med vektreduksjon. Pektin og fiberstoffer påvirker sult følelsen og forteller oss at vi er mette. I tillegg så reduserer den blodkolesterol. 

5. Bra for urinveiene, og kan lindre mot urinveisinfeksjon. 

6. Renser huden. C vitaminet kan redusere rynker og flekker i huden. 

7. Vann og sitron kan redusere røyk suget.  

8. Kan motvirke sopp, munnsår og såre hender. 

Og  - Fordi det smaker godt og friskende. 

Så enjoy! :D 



Bilde og stoff tatt fra artikkel her - den er på islandsk. 
Kilde om sitron: http://www.vitalen.no/frukt/sitron.html



Ingen kommentarer: