onsdag 2. januar 2013

Nettstudent og muffins

I dag åpnet jeg studematerialet mitt for i år og sykdomslæren står for tur. Siden jeg studerer "bare" deltid så har jeg ett år på hvert semester. Betyr at det går sakte, men for meg er riktig. Jeg får god tid til hvert emne, kan lese masse annet fagstoff i tillegg og jobbe fultid. 

Jeg har altid synes det er  foredrag sammenheng, men når jeg har det på videofiler så kan man pause, gå tilbake og notere underveis - helt genialt. Men det er litt ensomt, så håper på å finne en studie partner i Bodø. 

Åh, nå lukter det kanel i hele huset :D Min lillesøster har laget vegan muffins, ett eksperiment som ble meget vellykket. Hun liker ikke kjøtt, så hun unngår det til den grad det er mulig. Og etter litt og litt har hun blitt mer vegan, dvs hun spiser ikke kjøtt, kylling, fisk, egg, meieriprodukter. Veldig spennende synes jeg, og hun sier selv hun har fått mer energi av det. 



Altså - dette kan fort bli en heftig diskusjon.. Er det sunt? Hva med...? Hva om....? Men mitt synspunkt og mening: Ingen er lik.

Jeg prøvde å spise vegetarian kosthold i nesten 2 mnd under min utdanning fra Tunsberg medisinske høgskole, bare for å teste det ut på meg selv. Jeg hadde ingen energi, svimmel og kvalm - og klarte nesten ikke trene på slutten av perioden. 
Men min lillesøster (og tenk vi kommer fra samme gener) har sprudlende gnist når hun kutter ut kjøttet. Hun blir kvalm av fett, mens jeg ELSKER det. Hun kan spise brød, jeg blir dårlig av hvete. 
Det handler om individet. DERFOR utdanner jeg meg videre, og derfor vil jeg hjelpe mennesker. Vi kan bli koko av å lese alle magasiner, artikkler om hva som fungerer best. 

Men hva fungerer best for deg? 







Ingen kommentarer: