torsdag 10. januar 2013

Nyttårsforsetter.... 10 dager uti året - Status?

Er du en av de som har endret livet ditt kl 00:00,  01.01.2013? Dyttet fra deg potetgullskålen etter ett kappløp med tiden og prøvd å trykke mest mulig crap mat ned i magen før nye året slo inn og ditt "nye" liv begynte? 

Forsiden på hver eneste avis er "Hvordan gå raskest ned i vekt", "Hvordan holde vekta nede", "Smart trening"..... Og det faktumet at butikkene er TOMME for kylling.... Hele Norge har begynt på sine nye liv. 

Jeg skal være helt ærlig.. og det er ikke fordi jeg ikke tror på dere som gjør slik, Hey - u rock som går for det. 
MEN - ikke føl deg som en failure når 1 mars kommer og skapet ditt er fylt av potetgull og sjokolade igjen. Sjansene for at NOEN klarer en slik heftig overgang er minimal. Jo, det finnes mennesker som klarer det fint og for noen er dette den absolutt beste måten. Men det er fordi de har militær foreldre.. eller er bare unikum. 

Det kalles en livsstils endring, fordi det er en ENDRING. Ikke ett nytt liv. Ta utgangspunkt i det livet du har, og gjør endringer i forhold til mål og tidsramme. Trinn for trinn. Slik at kroppen din henger med på løpet og klarer å venne seg til det, i stedet for at den skal føle seg straffet. 

På venterommet på kjøreskolen min for 4 dager siden kom jeg i snakk med en eldre mann, vi snakket om at det var tomt for kyllinger på butikken. Det datt ut av meg: "Folk skal knipse med fingrene og ha ett nytt liv. Det kan jo være den største tabben folk gjør, i stedet for å ta det gradvis". Han så på meg med store øyne: "Jeg er en av de". Først hadde jeg lyst til å svelge en klump og ta det tilbake, og si "Neida, du klarer det." Men hvis man virkelig vil hjelpe, så kom heller med råd som kan faktisk fungere. "Bra du har begynt, men husk å ikke straff deg selv. Det er lov å leve. Dag for dag, trinn for trinn med en god plan." Ikke mer jeg rakk å si til han, men han smilte hvertfall øre til øre. Sikkert fordi jeg "ga" han marsipanpølsa han siklet over på kjøkkenbordet. 

Bare så det er klart - jeg gir ingen lov til å henge på den lokale junk food sjappa hver kveld bare fordi de spiser en gulrot i tillegg. Nei. Og atter nei. 
Men hvor er du? Hvordan er hverdagen din? Hva liker du? Hva er din største "fiende"? Hva er dine tryggerpunkter? 
Den siste kan faktisk være en utrolig stor hjelp til selvinnsikt - hva er det som gjør at du spiser det du spiser? 

Når jeg begynner med kostholdsveiledning får jeg mennesker med triste øyne, som nesten tenker at de må ta farvel med all maten sin. 
En ting er hva som fungerer optimalt... det vet det fleste. Aller fleste mennesker kommer til meg og starter med å si: "Jeg vet hva jeg må gjøre og hva jeg må spise". 
Hvorfor er du hos meg da? 

Ved å kartlegge deg og dine behov - Det er starten på din livsstils endring. 
Jeg kommer de neste 2 dagene til å legge ut en liten plan etter nivå inndelinger. Dette er ment som enkle tips og råd. 

Nivå 1 - Jeg ANER ikke hva maten min inneholder. Spiser det jeg vil ha, når jeg vil ha det, så lenge det er spiselig. Trener ikke. 

Nivå 2 - Jeg vet hva proteiner, karbohydrater og fett er. Jeg spiser grønnsaker hver dag og koser meg i helgene. Trener 2-3 ganger i uken. 

Nivå 3 - Jeg kan maten min. Spiser en knyttkneve kjøtt til alle måltider, med grønnsaker og en spiseskje fett.  5-6 ganger om dagen. Trener 5-7 ganger i uken. 
DETTE nivået trenger en analyse for å gjøre de mest ultimate endringene, i forhold til mål. Jeg kommer ikke til å gå innpå denne. Vil du ha hjelp - ta kontakt :) 



Har blitt veldig inspirert av www.precisionnutrition.com :) 
Metodene de bruker til veiledning er meget bra! 



I morgen - Nivå 1! 













Ingen kommentarer: