fredag 29. august 2014

Prosjekt juice/smoothie faste

Da jeg sa til kjæresten min at jeg ville prøve ut juice faste fikk jeg ett stort "Hvorfor?" tilbake. Sant å si så har jeg egentlig ikke noe bedre svar enn at jeg var nysgjerrig. 
Jeg mistet melka mi når vi flyttet, sikkert pga stress og produksjonen begynte å dale rett før. Etter en sørgestund på ca 1 min så tenkte jeg "hva nå?" Kanskje det er kjedsomhet? 
       Det var noe som bare sa i meg, "Jeg kan gjøre alt jeg vil nå!" Sikkert derfor jeg tok meg en kaffebaileys på en søndags ettermiddag :P 

SÅ, når mamma kom på besøk til Ørnes og jeg fortalte henne ideen min, så ble hun og ivrig. Mamma er med på alt. 
Vi har jo hørt den alle. Man føler seg "renset", får ett energikick og finere hud. Litt sult klarer man vel å takle. Vi valgte å gå for en på 3 dager fra deliciouslyella. Det er 4 hver dag, 2 juice og 2 smoothies. Det er jo peace of juice! 
Så da vi dro til Gjøvik peppet vi hverandre opp. Yeah, dette blir bra! 

Dagen før:
Vi handlet inn frukt og grønt og diverse sunnhets produkter fra Life som Acai pulver, hamppulver, spirulina og mandelsmør. 
Jeg hadde den beste følelsen da vi sto i kassa på Kiwi med DEN supermat vogna. Pluss en sjokoladeplate så vi fikk feira denne siste dagen før fasten. 




 

Dag 1

Første smoothien var digg! Den var den eple, pære, avocado og spinat jeg har nevnt før på bloggen. Den metter godt og holdt i magen helt frem til lunsj. 
Brukte goood tid på lunsj juicen, som var sikkert en hel liter! :O 

Jeg tror jeg tissa 45 ganger i løpet av dagen.... 




































Ble litt sulten før "snacken" da mamma kom hjem, og etter "middagen" ble både jeg og mamma snurt og la oss klokka 21 for å unngå å kjenne på den verste sulten. 

Men det føltes sunt! 



















Dag 2

Våknet sulten, noe jeg aldri pleier å gjøre. Prøvde å vente med å spise frokosten lengst mulig bare så jeg kunne dra den lenge. Kjente det var litt tungt å drikke dagens smoothie, den var tjukk og måtte knaste på kål bitene som smoothie maskinen ikke tok. Det skjer forresten aldri når jeg bruker nutribulletten. 

Energien begynte å avta i løpet av dagen og sofan frista veldig. Sulten gnagde i meg rett før lunsj, men juicen var knall god! 
Eple, pære, agurk og mint blad :D 
Humoret tok seg opp og jeg begynte å se lyst på livet igjen. Drakk vann med sitron som en helt!! 


Jeg gjorde til og med yoga i ca 20 min før jeg ble så svimmel at jeg måtte bare legge meg ned. Ada fikk lite oppmerksomhet. 

Da mamma kom hjem fra jobb snakket vi om hva vi skulle spise når dette var over. Og det var ikke kake eller sjokolade. Det var egg, fisk og brød. 
Senere gikk jeg inn på kjøkkenet og luktet den beste middagslukta. Det var maten til Ada.... 

Mamma hadde vondt i magen så hun sovna på sofan. Jeg la meg klokka 21 med rumlende mage, surt humør og nada energi. 





Dag 3

Da jeg våknet var smoothie det SISTE jeg hadde lyst på! Mamma hadde laget den for meg så den sto klar da jeg kom ned på kjøkkenet. Jeg lagde grøt til Ada og satte oss ned for å spise frokost sammen. Det var såvidt at jeg ikke spiste babygrøten hennes... 
Brukte ca 2 timer å få ned den smoothien. 


Ada sovna halv 12 og jeg tenkte å bare få en liten power nap før jeg skulle støvsuge. 2 timer sov vi! Jeg var helt ødelagt da jeg våknet og det slo meg som ett håndballtre. NEI! 
Dette var ikke verdt det. 
Jada, kun en halv dag igjen - men vettu hva. Jeg krabba nesten ut av sofaen da Ada våknet og jeg måtte ta henne opp. 

Jeg ringte mamma som hadde smerter i magen av all juicen.. Vi ble enig om at vi hadde vært "flinke" som holdt ut og at nå var dette ikke lenger verdt det. 

Knekkebrød har ALDRI smakt så godt!! 

All ære til dere som faster en gang i året, eller flere ganger for den del. Dere yogier der ute som kjører på med faste kun på sitronvann. OMG! Jeg bøyer meg i støvet for dere. 

Jeg har INGEN dårlig samvittighet i det hele tatt og ser ikke på meg som en taper. Men visse ting er seriøst ikke verdt det. Jeg kan spy fra tung trening, det er en ting. Men så dårlig og nedenfor jeg ble, pga kroppen min ikke fikk næringen sin - synes jeg ikke var vits i. 
De sier at verste dagen er den andre og kanskje den tredje. Det kan jeg nikke meg enig til. Men at det skulle bli så ille at jeg knapt klarte å stå opp på beina for å hente ungen min, og jeg har maaaaaaaasse reservelager av energi godt polstra rundt meg. Men nei. Jeg synes virkelig ikke at juice faste var noe for meg. 


I etterkant nå så setter jeg mer pris på maten min. Jeg spiser saktere og mindre, så noe bra kom ut av det hele. Jeg setter pris på smak og nyyyter hver eneste kopp med kaffe. 


Dette er veldig diskutert emne, om det er noe vits i det hele tatt å faste. Det er ingen vitenskapelige beviser på at kroppen renses i det hele tatt, utover det den klarer selv. Jeg ville bare gjøre opp min egen mening, fordi jeg holder fast i at vi er forskjellige. Vi krever forskjellig mat og tidsrammer på når vi vil spise. 
Da har man testet ut denne! 
ALDRI MER for meg :P 



Nå skal helga nytes i Oslo med søster, venninne besøk i morgen og MAT <3 

Ha en knall helg! 

- Ulz - 




2 kommentarer:

PaleoTorunn sa...

Hehe. Samme erfaring som jeg fikk for et år siden. No more faste for me. Men jeg holdt ut kun 1 dag...

Unknown sa...

Da er vi en erfaring rikere hvertfall :D Måtte teste det ut selv. Meeeeen, nei takk til en runde til.
Holder meg til frisk, naturlig mat :)