torsdag 21. august 2014

Delte mager

Nå fikk jeg endelig gjort yoga igjen! Etter en uke med diverse jenteplager og annet stress, så ble det tid til å rulle ut matta mi og praktisere en full time. Humøret glitret bokstavelig talt etterpå! Har vært litt cranky siden i går.... 
              Fikk jogget en mini tur i går, etter en laaaaaang pause. Og det var ille. Har ikke jogget så sakte siden jeg startet å jogge, SÅ fort sklir utholdenheten bort. Det skremte meg!  

Merket en annen ting, at under hele turen så var jeg så skuffet over meg selv at jeg hakket ned på meg. "Så treg du er din ku!" og "Du suger!" 
Snill var jeg ikke.... Hva er greia med å tenke sånt til seg selv når jeg jobber med å motivere mennesker? 
Jeg gjør dette hvertfall ikke når jeg gjør yoga, da får jeg en "lurer-på-hvordan-kroppen-har-det-i-dag" innstilling og merker fort om jeg kan utfordre meg eller ta den rolige veien. Følger fortsatt timer fra nettet (www.yogaglo.com), men har begynt å notere ned sekvenser og gjør de alene. Det å ikke ha en stemme i rommet unntatt din egen kan være litt rart i starten, men det er fantastisk når man blir vant til det. 

MAGEN

Jeg får faktisk tak i magemusklene nå, og har knekt koden til hvordan jeg skal "sy" de sammen mens jeg jobber. 
Visste du at de aller fleste gravide får delte magemuskler? Og de gror helt ELLER DELVIS tilbake igjen? 
Og visste du at MEN kan også få dette?? Åh yeas! 

Tilstanden heter Diastis Recti og kort forklart er dette når sixpacken deler seg på midten. Musklene er sydd sammen med bindevev som heter linea alba som separeres på midten når magen vokser under graviditet. Hos menn kan dette forekomme hvis det blir lagt ekstremt mye press på bindevevet. 




Som du ser på bildet, så er det ikke slik at magen er zipp tilbake igjen hos alle. Noen må virkelig jobbe for å få magen tilbake. Hos noen er den zipp tilbake igjen, så fint for de. 

Jeg som har danset store deler av livet mitt og trent mye, slet veeeeldig i starten av graviditeten med å slippe magen. Så klarte jeg det så godt at nå sliter jeg med å finne den igjen. Står jeg i planke så henger det fortsatt en stripe midt på magen og det kan forklare hvorfor korsryggen plages ofte. Jeg må som regel gjøre ett par katt og ku øvelser (svai og krum ryggen på alle 4) i senga før jeg står opp om morgenen. Hvis Ada hyler, og jeg må opp raskt så låser den seg totalt når jeg skal løfte henne opp fra senga. 

What to do? 

Start med noen aktiverings øvelser. Ja, jeg vet det er like moro som å stå på balansebrett etter at man har tråkket over. Hvem GJØR det liksom? "10 min hver dag i 3 uker." 

MEN, hvis du vil ha magen tilbake og unngå slitasje, plager og eventuelle skader på rygg så legger du deg ned på gulvet foran tven på kvelden og gjør dette. 

1. Stå på alle 4 og legg den ene hånden lett på navelen. Trekk så inn magen slik at den løftes fra hånden, hold i 5-10 sek og slipp så kontrollert ned. Gjenta 10 ganger. 

2. Ligg på magen og gjør det samme liggende. Mage av gulvet. 

3. Diagonale løft: Fra alle 4 strekker du ut ene hånden rett frem og motsatt fot bak. Bli lang og unngå å svaie. Navlen inn. Hold i 5 sek, Gjenta andre siden. Dette var 1 runde. Gjør 5, minst. 

4. Bitte små sit up. bare for å se på magen at du klarer å "flate" den ned. Pust ut når du løfter, hold og pust inn på toppen, pust ut rolig og senk deg ned til gulvet kontrollert. Gjenta  5-10 ganger. 

Start her. Det skal jeg hvertfall gjøre. Alarmen er på, hver kveld eller mens jeg venter på at melka til Ada skal kjøle seg - da er det ned på gulvet! 


Bare vit, du er ikke alene om dette. Det er ikke farlig og de aller fleste får tilbake magen sin. I verste tilfelle kan musklene sys tilbake. Du vil ikke det? Legg deg ned og start å knip! :D


- Ulz - 







Ingen kommentarer: