tirsdag 26. august 2014

Play that funky music - del 2/3 : Styrke

Musikk er noe jeg er helt avhengig av når jeg trener, og det er spesielt til løping og styrke. Og dans, men det er vel en selvfølge. Yoga gjør jeg (faktisk!) uten musikk, hvis ikke hodet er all over the place og jeg må bare ha noe å fokusere på. 

Spillelistene varierer veldig hos meg. Jeg har flere løpe lister og mange mange fler styrke-trenings-lister. Og selv om jeg putter inn nye låter her og der, så er det noen sanger som går igjen, på de aller fleste listene. 

Andre del - Styrketreningen

Til styrketreningen liker jeg at beaten er litt langsommere enn på løping eller steptime. Fra 114 bpm ca og litt oppover. Jeg bruker ikke rytmen, men er du er en musikkgeak som meg så vil den spille litt inn i aktiviteten uansett. Det bare blir sånn, rytma setter seg i kroppen :) 
Personlig blir musikken ofte ett hakke mer "aggresiv" enn den jeg ellers hører på. Enten det jeg selv kaller for Rock eller Hip hop. Mama needs some beat to lift. 

Her er noen av mine "must play" sanger hvis jeg skal løfte på stanga. 



1. I don't care - Fallout boy


Denne står på min "rockestyrke" liste. Kan gjerne trene pulstrening til den, har brukt den på timer en del. Den bare gir og gir og gir energi som passer perfekt til trening. 


2. It's like that - Run DMC 


Fordi den er awesome! Står også oppført på min "old school dance". Jeg blir bare så gira når jeg hører den! Og hvertfall når jeg ser videoen!



3. I can transform ya - Chris Brown


Digger digger rytma! Passer helt perfekt til knebøy.




4. Eye of the Tiger - Survivor



Ikke lat som du er overrasket... 




5. Get up - Bingo Players & Far East Movement 


Med en gang jeg fant denne, så ble den sittende fast på spillelistene mine. I mitt hode er den en perfekt oppvarmingslåt, med nok kick for å innstille meg mentalt på det som skal skje. 
Jeg varmer opp dynamisk med kroppsvektøvelser. 




6. Smack my bitch up - Prodigy 



God gammel låt!  Ikke tenk på teksten, bare hør på den herlige takten, beaten og bassen. Lovelovelove.



7. We run this - Missy Elliot 


Den låten de fleste kjenner starter 1.13 inni videoen, men den intro... maaaaan, den MÅ være med!!!! :D Jeg har ALLTID hvertfall 1 Missy låt på min liste. 




8.  Gravel Pit - Wu-Tang Clan 


Enten så trener jeg mens den spilles i ørene mine, eller så står jeg i hjørnet og danser. Godt har jeg det uansett :P 



9. #That Power - Will.i.am. & Justin Bieber 


Hysj, ikke si til noen at jeg liker pop musikk :P Jeg er hemmelig medlem i sukkertøy klubben. 


10. Rise - Safri duo 


Fantastisk treningslåt - uansett aktivitet. Denne står som "power song" på min ipod. 





Da har du fått liten sneakpeek på hva som befinner seg på min ipod og Spotify. Ønsker du at jeg deler en av mine lister med deg så gjør jeg gjerne det via Spotify. Det eeeer så gøy med "ny" musikk og ofte er den den faktoren som gjør at man kommer seg ut av døra :) 

Nyt kvelden. Her skal jeg under dyna allerede nå. 
Skal fortelle hvorfor på fredag... holder på med ett prosjekt ;) 

- Ulz - 

Ingen kommentarer: