søndag 10. august 2014

Gjesteinlegg fra lillesøster Karen

Hei alle sammen!

Min storesøster Ulla spurte meg om jeg ville være "gjesteskriver" på bloggen hennes idag, og jeg svarte bare "bring it"! Ulla skriver mye om helse, trening og mat. Så da tenkte jeg at dette blir ett lite innlegg med mitt eget synspunk om helse og mat.  Jeg er ikke så oppfinsom at jeg lager mine egne oppskrifter, men jeg kan slenge med en som jeg lagde idag fra deliciouslyella.com, samme blogg som ulla også har nevnt tidligere.

Jeg veeeeldig glad i vegansk mat! (Slapp av, jeg skal ikke bytte navn til "Regn" og lage en kjole ut av hvete). Men når jeg lager mat til meg selv, lager jeg den altid plantebasert og vegansk! Jeg føler bare at jeg får mye mer energi og at den har mer nytte enn om jeg hadde spist ost og brød.



Jeg føler at kroppen kan gjerne ta litt pause fra egg/melk/kjøtt en gang ibland. De aller aller fleste føler at de MÅ inkludere dyreprodukter i alle deres måltider og jeg har en liten utfordring til dere da! Prøv å lag ETT måltid uten dyreprodukter! Bare ett! Man trenger selvfølgelig ikke velge enten eller hele tiden, om bestemor har laget kylling som hele familien skal spise sammen, så skal ikke jeg være den kjipe i hjørnet med salaten min og mumle "æsj, din morder!". Jeg spiser selvfølgelig sammen med de andre for å være sosial.

Igår kveld slengte jeg sammen en frokostrett som kalles "overnight oats" (ulla har vel nevnt poengt tidligere, det er havregryn som du lar stå over natten) Det er superenkelt og veldig digg å stå opp også står frokosten klar og venter i kjøleskapet.

Jeg brukte:
- 1 halv kopp med havregryn
- 1 hel kopp med rismelk med vanlinjesmak (Ohhh lordipants, denne melken er også awsomesauce i kaffe og om du f.eks skal lage vegansk milkshake for dummies, 2 bananer og (ris)melk i en blender)
- Noen bær, jeg brukte noen fryste vi hadde liggende.
- eventuelt ekstra søtning(maple sirup f.eks) (om man vil)

Kvelden før:  Kutt opp/mos bananen, og sleng alt sammen i en krukke/bolle. Legg den i kjøleskapet.

Morgenen etter: spis! (gjerne med kaffe med litt vaniljerismelk ved siden av) Yummeh!






 
 - Lillesøster Ulz

Ingen kommentarer: