lørdag 5. juli 2014

"Perfekt kropp er den nye babyen" - Aftenposten

Jeg bare mååå kommentere Aftenpostens forside i dag... 


Jeg orket ikkel å kjøpe avisen og lese hele artikkelen, men jeg forstår.. Den trenden. Det er in å være på topp når du har skvist ut en unge. 

Først må jeg si - det er utrolig bra at så mange er opptatt av god helse. Trening under svangerskap kan hjelpe stort under fødsel og en kan komme raskere tilbake til trening og seg selv. Og all ære til dere damer som er oppe å jogger en time etter å ha hostet ut en kid. Applaus applaus!

Det er ikke det som er mitt issue, at damer er tilbake kjapt på trening eller holder seg i form. Men det er eksponeringen jeg ikke liker. Alt dette fokuset i media og på sosiale medier gjør meg sprø (please ikke si jeg er den eneste). Noen kvinner føler de er på sitt sterkeste under denne perioden og gløder av energi, kraft og liv. Andre opplever sin tyngste og verste periode i sitt liv. Og det er mange av oss. Ja, det er naturlig å føle alt og det er ikke likt for noen, noen gang. Men det kommer ikke nok frem blant disse glansbildene. Vi får kun se og lese om denne ene siden av saken, der damer står halvnakne noen dager etter fødsel og viser sixpacken. Og trodde du at du var langt nede da, da får du oppleve enda en kjelleretasje.. 

Hva skjedde med å få lov å slappe av?? Hva skjedde med fotmassasje, gravidputer og "Hurra, jeg fikk sove i hele 5 timer i strekk" status i stedet for "Hurra, jeg løp halvmaraton 2 uker etter fødsel!" 
Jeg er bare så lei av å kun se og lese om de få stykkene som har the best time of their life. 
Det er mye skrevet i media om at vi er altfor flinke å fortelle hvor fint vi har det, og at vi deler kun den gode maten vi spiser, den herlige utsikten vi får og de gangene vi ser smashing ut. Hva skjedde med de andre delene, som er en stor del av livet? 

Men jeg synes bare det er spesielt viktig i forbindelse med gravid og rett etter fødsel, at vi måååå få lov til å være mennesker. 
Hvorfor tror du at noen superstjerner legger på seg hinsidig mange kilo under svangerskap? Fordi de får LOV til å være ett menneske. Sier absolutt ikke at det er sunt eller å anbefale. Men disse personene lever under konstant press om å se bra ut. Selv om de har valgt det selv, de aller fleste hvertfall.
Men vi andre.. åh, det MÅ være ok å se litt chunky ut!!!!!! Det skal ikke bli en norm å se ned på damer som ikke er fast i fisken før ungen begynner på skole. Vi må få lov til å ta den tida vi trenger! En ting er at vi vil at vekta skal ned, men burde det være første prioritet? Hva med: Klarer du å sitte normalt? Fungerer alle systemer slik de skal? Får du til å gå, og etterhvert løpe? Og ikke minst - HAR UNGEN DET BRA? 

Gjør deg selv en tjeneste og kjøp deg heller ny garderobe med fine og løse klær. Nyt næringsfull mat og sov alt det du rekker. Se på tv serier, tren det du har lyst til, les erotiske noveller, spis sjokolade og trill rolige turer med venninner eller kjæresten. LEV og klapp deg selv på skulderen for den sinnsykt bra jobben du har gjort og gjør :) 

Ha en nydelig lørdag!! Jeg skal sprette opp en alkoholfri øl og lakke negler :P 



- Ulz - 

Ingen kommentarer: