fredag 4. juli 2014

Styrkesal vs gruppetrening




Oi oi, nå beveger jeg meg uti ett emne som er diskutert MYE. Hva er best? Trene for seg selv i styrkesalen eller bli med gjengen i rommet der musikken beveger gulvet? 



Før jeg skriver min mening, her kommer det noen fakta (kilde meg): 

- Skal du bygge muskler eller trene maks styrke, får du kun trent dette skikkelig inni styrkesalen da det ikke blir mulig å ha belastning nok til å oppnå ønsket effekt i gruppesalen. 

- Mer muskler forbrenner fett. 

- Musikk kan trigge deg til å ta i ekstra.

- Å trene i grupper er sosialt og ofte en stor motivasjonsfaktor. 

- Baseøvelser (knebøy, markløft etc) krever full konsentrasjon (spesielt om du trener de tungt) og bør ikke gjøres i takt til noe musikk. Det er forskjell på eksenstrisk (når du holder igjen) og konsentrisk (når du arbeider) arbeid og bør trenes i forskjellig tempo. Her kobler du på din egen pust, ikke beaten til Justin Timberlake. 

- Zumba gjør deg svett, glad og hjertet ditt jubler. Men det er ikke den beste fettforbrennings treningen. Ja, du trener og brenner - men det er ikke det mest effektive på sikt. 

- Du har alltid en instruktør som følger med på deg når du er i gruppesalen, og du får oppfølgning om du skulle trenge det. 

- Du kan trene med venner i gruppesalen uten å få tid til å snikk snakke i ett kvarter mellom settene = mer effektivitet. 



Jeg kunne fortsatt lenge, men du skjønner poenget. Det er positive OG negative sider ved begge. Det kommer selvfølgelig HELT ann på ha målsettingen din og ikke minst personligheten din, mitt poeng er -> hva motiverer deg mest???? 

Hvis du hater å gå rundt i styrkesalen og trene øvelser du er usikker på, og i tillegg trener med vekt som ungen din på 4 ville klart, så bør du kanskje heller vurdere å gå på en time der du faktisk blir pusha til å yte. Hvis du ikke vil investere i PT :P 

Som personlig trener liker jeg så klart at folk trener styrke, det gjør alle PTer. Ikke bare fordi det er en huge del av levebrødet vårt, men fordi vi VET at det funker. 
Gå tur eller slå plenen klarer alle på egen hånd. Men styrketrening der hele kroppen blir bygd opp innenfra og ut, der vi kan rette opp ubalanse, bygge opp skader og la folk bygge muskler som spiser opp fettvevet - det er jobben vår å hjelpe folk med dette. Vi brenner for det! 



Kan man ikke si ja, takk begge deler? SÅ KLART! Har du plenty av tid og liker variasjonen så gjør det. Det kan muligens være løsningen for deg hvis du er av den typen som blir lei fort og trenger endringer ofte. 
Men hvis du er ute etter ett spesifikkt mål, så må du jobbe for å krysse målstreken. 






Men... 



Gjør det som gir deg mest! 



Trening skal være noe du gleder deg til, noe som gjør at du smiler når du går ut og svever på en sky. Finn din aktivitet, for det er tross alt det aller aller aller viktigste - beveg deg!!!! 

Hvis du elsker å danse så er sjansene for at du vil ta deg fullstendig ut på en dansetime være stor, kontra hvis jeg hiver deg på en joggebane. Da spiller det ingen rolle hva forskning viser. 





Og en ting til - om mål. 

Dette er noe jeg har tenkt mye på i det siste da jeg har omdefinert mitt eget mål igjen og igjen og igjen. 

Ikke la sosiale media fortelle deg hva som skal være ditt mål. Hvordan andre ser ut, hvordan de trener eller hva de spiser er ikke din hverdag. Den må du skape selv. Du kan så klart bli inspirert av andre, men du er unik og krever derfor ett unikt mål. 

Sånn - da har du noe å tenke over i helga :D 

- Ulz - 


Ingen kommentarer: