torsdag 23. januar 2014

Nyttårsløftet - går det som planlagt?



De aller aller fleste har satt seg ett nyttårsforsett og hvert år fylles treningssentrene med nye medlemmer. Desverre er det færre igjen til mars. Hva er det som skjer som ikke fungerer? 

Media spytter ut nye kurer, sportsbutikken kaster ut nye tilbud på treningsklær og treningssentrene gir super tilbud på medlemskap (ikke alltid det faktisk er billigere, men det er hvertfall ett forsøk å få folk inn dit). 
For uansett hvor fornuftig du er på kjøkkenet - så MÅ du være aktiv for å beholde en god helse. Du må så klart ikke inn på senter for å være aktiv, men det hjelper ofte å ha folk rundt deg som er på samme buss til samme stoppested. 

Så er det snart slutt på januar, og allerede er det en prosent andel som har gitt opp. Min mening (og de aller fleste ansatte på sentrene vil være enig med meg) er at folk starter for hardt på. 
Jeg forstår veeeeeldig godt motivasjonen og det er vanskelig å holde igjen når man starter, for det FØLES så digg å våkne og lage seg en knall frokost og tenke: "I dag!" 
        Og så går dagen. Man spiser kanskje mye mindre enn det man er vant til (for man skal jo ned disse 5 kiloene som kom i jula), forter seg på trening etter jobb for å rekke det før barna må kjøres på fotballtrening. Handler sulten på butikken og da er det lett å ty det lette alternativer (man har jo trent). Plukker med seg en sjokolade på vei ut (for man ER så sulten). Spiser den i en tugge på veien hjem. Spiser opp halve middagen mens man lager mat. Sitter resten av kvelden på sofaen i blodsukkerrus og tenker: "Orker jeg trening i morgen?" 



Min anbefaling... uansett mål. Start på scratch. Believe me når jeg sier at jeg VET hvor hardt det er. Jeg er der selv. Jeg har så lyst til å hoppe tilbake til der jeg var for ett år siden. Og jeg blir like sur hver gang jeg stiger på vekta, det går SAKTE. 
Men det hjelper ikke å pang starte med alt, og forvente at resultatene kommer i morgen. Eller neste uke. Eller om en måned. 
De kommer. Sakte, men sikkert. Og desto saktere, desto større sjangs er det at nye livet ditt er blitt en rutine og at du holder det. 

Lag deg en liste på 1 ny ting å ender på hver uke. 
Uke 1 - kutt ned på sukkeret. 
Uke 2 - Tren 2 dager i uken. 
Uke 3 - Drikk vann i stedet for brus på jobb. 
Osv..... 

Det blir lettere å holde vanene, det føles ikke som en orkan har tatt over kroppen din og resultatene kommer...etterhvert.
Skal du starte å trene og du har ikke trent siden mai i fjor... start med 2 dager. DET HOLDER! Så kan du heller legge en ekstra dag til og så fler etterhvert. Ikke gi deg selv ett sjokk som føles crappy. Det skal gi deg overskudd å endre dårlige vaner til gode vaner. 
"Yeah, jeg drakk kun 2 glass av cola i dag i stedet for 1,5 liter!" 
"Trente styrke OG var på en spinningtime denne uken :D Go me!" 

Og gi deg klapp på skulderen for det du klarer i dag! 

Min ting i dag - "Jippi, jeg trilla fra byen og hjem (brukte 2 timer)". 
Stort for der jeg er i dag, ingen ting i forhold til der jeg var for 1 år siden. Men man må tørre å være stolt av det man får til. 

Og husk - det er ikke alltid at man trenger å endre så mye som man tror. 




-Ulz- 










Ingen kommentarer: