onsdag 26. juni 2013

To plank or not plank





Føler for å gi mitt svar på denne diskusjonen som flommer over i media, facebook og blogger. Jeg skrev jo ett innlegg for en liten stund tilbake om hvor bra planken er, så føler nesten for å begrunne det litt dypere. 

Her kan du lese en av de artiklene som beskriver hvorfor planken ikke er det beste alternativet for magetrening. 
Og denne artikkelen "advarer" mot planken.... 

Ok. Jeg skal prøve å holde meg kort og konsis. 

For det første, så bruker begge forfatterne gravide og mennesker som er så store at magemusklene har sklidd fra hverandre som eksempel. 
Jeg tror neppe at en utdannet PT (håper det hvertfall) ikke vil starte med å sette en fersk mamma på planken på bakken med en gang uten å analysere kroppen og hennes anatomi. Samme gjelder egentlig for alle utrente individer. 
I tillegg - så kan planken starte ved å sette armene foran deg til en vegg slik at du står i en svak vinkel, men nok til å aktivisere buken.

Det er en grunn til det er en utdanning og et yrke til PT, fordi det finnes ca 5 millioner mennesker i Norge, og ingen er like. Vi har forskjellige forutsetninger og ulike mål, og derfor er det forskjellig på hva som er funksjonelt for deg og for meg. 
Derfor trengs det planlegging, kartlegging og evaluering underveis på hver enkelts trening. Her kommer vi inn i bildet :) 

Planken er utmerket øvelse for friske mennesker som ønsker en sterk core til å takle tunge løft, barn som hopper på deg, flytting og oppussing feks.. Skjer noen av disse tilfellene deg? 

Jeg leste en veldig bra bok om trening for mage, og hvordan disse musklene fungerer i praksis. Anbefales absolutt om du er interressert i emnet, boka heter new rules for lifting for abs. Skrevet av Lou Schuler og Alwyn Cosgrove, som skrev også den boka med programmet som jeg fulgte slavisk i 10 mnd og ga meg mine beste resultater ever. 

Har også vært på workshop med Mathias Lillelien om mage/core trening. Han kom med artikkel om basisøvelser på dn for to år siden. 

Jeg ble en gang kontaktet av en journalist angående trening for ett sykkelritt. Dagen etterpå sendte hun meg artikkelen som hun skulle legge ut i avisen med overskrift: "Advarer mot ensidig trening". 
Jeg ble lynings og ba henne fjerne ordet "advarer" fra hele teksten. Jeg rett og slett anbefalte syklistene å trene mer enn kun sykling for å unngå belastningskader og stagnasjon. Men absolutt, mengden bør ligge på hovedfokuset... men dette er så typisk slike journalister. Det som fanger mest lesere skal ned. Det er nesten ikke lov å si det som er korrekt: "Vi er forskjellige alle sammen og trenger forskjellige ting. Gjelder trening, kosthold og livsttil." 
Det er enkelt, vanskelig og rett! Men ikke særlig fengende å skrive. 

For å oppsummere: 
Varier på treningen din. Finn det som funker for deg, eller få hjelp til å finne hva som er det beste for deg der du er nå. 











Ingen kommentarer: