søndag 30. desember 2012

En dag igjen...

2012 er straks over og jeg gikk akkurat over min 2012 rekke på facebook, har du ikke gjort det enda, så gjør det. Var faktisk en del jeg har glemt, og mange gode minner. 
Jeg startet på ernæringsfysiologi utdanningen i januar, besøkte min lillesøster i Japan i februar, jeg startet å jobbe hos Elixia i mars, flyttet til Oslo/Ski/Skedsmokorset, besøkte bestemor på Island i september, tatt yoga utdanning og fått mange nye venner. Skjedd mye og sitter med gode erfaringer. 
Vært noen tunge stunder også, følte meg litt ensom under periode, men i det lange løp hadde jeg godt av det, lære meg selv å kjenne og lære å høre på mine egne tanker. 

Nå begynner folk å komme med sine nyttårsforsett - jeg tjuvstartet og startet denne bloggen. Det var ett av mine forsett. Og hvorfor vente? Jeg vil - så hva gjør 1 januar 2013 bedre enn romjulen i 2012? 
Det er det rare med nyttårsforsett... Hvorfor er det slik at så mange mennesker venter med å "starte sitt nye liv" i januar?
Jeg har jobbet i treningsbransjen i 10 år og vært kunde siden jeg var 17, og hvert eneste år er det januar som eksploderer. Så dabber det av i mars, desverre. 
Hvorfor slutter de?
Jeg håper å kunne hjelpe en del av disse til å ikke slutte, men motivere de til å fortsette og nå målene sine. Tror det handler om å finne sin vei. Veldig mange av de som kommer i januar begynner på en rute som ikke passer deres liv og hverdag, og det kan bli for tøft å fortsette med i lengden - og i stedet for å finne noen som kan hjelpe de å legge de gode vanene inn i hverdagen så gir de opp. 

Det som også kan være årsaken at de slutter er at ikke alle har satt konkrete mål. Og det er utrolig viktig. Man må kunne minne seg på hvorfor vi gjør det vi gjør. Hva er ditt mål, hva betyr det for deg og hvordan vil det føles å ha nådd det målet? 
Om målet ditt er å klare en chin up (dra opp din egen kropp), 100 kg i knebøy, gå ned 5 kg eller kunne jogge i 1 time uten å svime av.... det er ditt mål. 
Det er også viktig å sette fornuftig tidsramme på målet ditt, slik at du har en fair sjanse å nå den. Og annen ting: Fortell det til noen. Holder du det for deg selv, er det mye lettere å droppe av. Men har du fortalt det til venner, kjæreste eller naboen - så er det lettere å holde kursen. 
Men husk - du gjør dette ikke for noen andre enn deg selv. Målet må komme fra deg. 

Gleder meg til å inspirere folk til å ta vare på seg selv, fordi det inspirerer meg enda lenger. Noen ganger spørr kunder meg etter en time hvor jeg får energien min ifra, den er lett å svare :"Fra dere! Når dere smiler og gir energi - så dobles min". 




Ingen kommentarer: