fredag 13. juni 2014

Ny hverdag krever nye vaner

Dahlene er samlet igjen :D På Gjøvik, der har vi det bra! 

Lillesøss kom helt fra Sverige for å være aur pair for meg mens jeg fikk delta på kurs på Gardermoen. Har den beste søss ever, og knupp har beste tante! 

Kurset handlet om ett produkt som skal starte i kjeden fra høsten av, og er ett veldig spennende prosjekt. Uten å si for mye (det kommer markedsføring) så handler det om bedring av helse - kosthold, aktivitet, trening og vaner er stikkord. 

                                  

Det var mye som vi i bransjen har hørt før, litt repetering av fagstoff og noe nytt. Men det er veldig godt å få satt kunnskap i rammer og få noe som er ferdig testet på mange mennesker med gode resultater. 
For det handler om å finne en gyllen vei som passer for de alle fleste. Jeg ble veldig glad da de sa: "Vi er alle mennesker. Vi detter av og til, og vi må lære oss å akseptere det. Og så stå opp igjen". Er det rom for å feile, så er det større sjangs for å lykkes!  

En ting som jeg satt igjen med, for min egen del er dette med hverdagsaktivitet. Vi maser kanskje litt om dette til kunder, men jeg ble plutselig sittende og analysere min egen hverdag - slik den er idag. 
Jeg fikk serfikat for 1,5 år siden og ble så gravid kjapt etter. Men ser det bedre nå, hvor endret min hverdagsaktivitet er. 
Jeg skal innrømme en ting, som jeg tror ikke mange tror om meg. Men jeg er lat. Skikkelig lat, egentlig. Jeg ble tvunget i alle år til å bruke beina, og siden jeg jobbet lange dager måtte jeg bo i en gigantisk bag som jeg bært på overalt, fylt av mat, dusj-saker, ekstra klær, mac og cd mappe (den gangen vi brukte det). 
Folk pleide å le av bagen min og kalle meg for pakkeesel. Jeg gikk aldri tur. Men jeg gikk overalt, fordi jeg måtte. Så jeg trengte aldri tenke over at jeg måtte bevege meg mer utover treningen. 

Men nå.. har jeg blitt voksen og fått bil. Og faller litt til der jeg egentlig vil være, sofan. Trille er kjedelig.. selv om det er godt for både mor og barn. 

Så nå må jeg begynne å ta noen steg, UTEN at det er annen mening enn aktivitet. I kveld gikk jeg, søss og Eddie tur etter middag. Og det føltes deilig!!!

Det er de små endringene i hverdagen som gir det største utbyttet. Det nytter ikke trene 3 ganger i uken og så bare sitte eller ligge resten av uken. Det er 168 timer i uken og du er våken kanskje 112 timer. Da er plutselig 3 usle timer ALT for lite i det store bildet. 
Med aktivitet så mener jeg alt fra å danse macarena foran speilet til tur etter middag. Så lenge det skjer bitte litt endringer i puls så er det godkjent. 
Og ikke ta det feil, det er ikke bare for vekta. Dette er for helsa di for det første. Kroppen er ikke skapt for å ligge horisontalt for mye. Vi skal LEVE :D 

Så, hva skal du gjøre i helgen for deg selv? 

- Ulz - 





Ingen kommentarer: