lørdag 12. april 2014

Trening hjemme med baby

Jeg klarer ikke helt forstå at om ett døgn så er jeg i leiligheten til bestemor, amma, på Island. Iiik! 

Var med min lillesøster på kino her om dagen . - DET er lenge siden - og vi så Noah. Det gikk ca fem minutter før jeg lente meg over til henne og sa: "Den MÅ være filma på Island." Og så rett! For meg er dette det nydeligste landskapet. 

Gleder meg!!

Jeg har lenge tenkt på å lage ett lite innlegg om trening hjemme med baby, men har aldri kommet så langt. Mest fordi jeg ville gjøre det så "proft" med bra bilder og riktig bakgrunn. Men så er det faktumet at er man hjemme, i barselstida og med baby - så er det ikke særlig glamorøst. Vet ikke med dere, men jeg våkner ikke opp og ser ferdigsminka ut og kler meg supernice hver dag. Så for å gjøre det hele litt mer ekte, så kommer det her noen få øvelser du kan lett gjøre hjemme i stua di -akkurat sånn som du er! 
Jeg har ikke med meg macen, så alle innlegg fremover kommer fra ipaden. Er ikke helt sikker på hvordan ferdigresultatet ser ut på skjerm, men teksten er den samme. 

Enten bruker du en gjenstand eller en baby som er mellom 4-10 kg. Min er på 8 kg. 

Så bruker du en timer eller en gymboss som du kan stille inn tida på.. 

Denne står på 20 sek jobb og 10 sek pause med 8 runder, altså tabata style. Men hvis det blir for mye stress så bruker du feks 40 sek jobb med 15-20 sek pause i så mange runder du ønsker, men prøv å hvertfall gjøre 2 runder. 
Du kan gjøre øvelsene hver for seg eller kjøre 2 om hverandre. 

Øvelse 1: 
Markkløft med skulderløft - "løft baby fra gulv og kast den opp mot taket (ikke slipp babyn!)

sett deg ned med rompa godt ut og len deg litt fremover med babyen i armene, eller hold den inntil deg hvis det blir for tungt for armer. 
 Løft så babyen over hodet mens du skyver deg fra gulvet og reiser deg opp. 

Øvelse 2: Utfall eller splitbøy
Hvis hofta eller bekkenet ikke er helt stabilt så gjør du splitbøy. Det vil si fra hoftebredde avstand så plasserer du ene foten langt foran deg og andre bak.

Og så bøyer du i begge knærne til det bakerste er nesten i gulvet. 
 Hold overkroppen godt oppreist og hold babyen inntil deg.  Gjenta på samme fot hele runden og bytt på neste. Eller så gjør du utfall, fra utgangsposisjon (oppreist med beina i hoftebredde). Da "detter" du fremover med fremste fot til denne posisjonen og skyver deg tilbake. 

Øvelse 3- Burpies

Denne kan være herlig, tøff, lett eller helt grei. Du kan gjøre denne eksplosivt eller sakte og kontrollert. 
start i utgangsposisjon. Armer over hodet. 
 
 Sett armer i bakken og bøy i knærne. 

 Gå med en og en fot eller hopp ut i planke. Aktiver magemusklene (de du har :P ). 

Enten så går du tilbake til huk, eller så tar du en liten push up her... 
 Kyss gjerne ungen :) 

Tilbake til huk og sprett opp i ett hopp, eller bare reis deg opp med armer over hodet. 

 Min unge elsker den eksplosive varianten og begynner å le histerisk. Det motiverer man jo til å hoppe litt ekstra og gå for push up med kyss. Husk at du kan legge knærne i gulvet for push up. 

Øvelse 4 - Mage

Ligg i en sit ups posisjon, løft hodet fra gulvet og legg haken inntil brystet. Ungen støttes av lårene dine. 
Stemple navlen til ryggraden og knip gjerne igjen bekkenmusklene. Enten gjør du sit ups eller så strekker du på beina ut. Desto lavere beina går mot bakken, desto tyngre blir det. 

Øvelse 6 - Bekkenløft 

Ungen sitter på hofta di, støtt godt rundt den med armene dine og pass på ryggen. Hvis ungen er for liten så har du noe annet, eller ingen ting. 
Løft opp bekkenet, knip rompa og aktiver magen.

Senk sakte ned igjen. Du kan holde par sekunder på toppen eller gjøre øvelsen dynamisk. 


Avslutt økten med kos! 

Da skal jeg fortsette å pakke, for vi skal reise klokka fire i natt :O 

Ha en nydelig lørdag! 

- Ulz - 























 

2 kommentarer:

Elin Synnøve sa...

Flott blogginnlegg og nydelig baby. Kos dere på Island og hils mormor :-)

Svala sa...

Skemmtilegt :-) Þetta þarft þú að kenna Dússý og Jörfa :-) Hlakka til að sjá ykkur mæðgurnar þegar þið komið til landsins í dag.... Kv Svala