søndag 16. mars 2014

Varier treningen din

Så, er du gira på trening? 
Danser du på vei og smiler når du går inn døren? 

Vi har alle opp og ned dager, og noen ganger er det bare tungt å ta det steget inn døren. Men hvis du er på en plass der du vil grave deg ned bare du tenker på treningen du har i morgen, så er det på tide å gjøre noen tiltak. 
Veldig mange starter bra med treningen sin for så å miste motivasjonen etter noen uker. Hvorfor? 
En av de største grunnene er at treningen ikke varierer nok. De har begynt med rolig jogg i 20 min på mølle eller elypse maskin og 3 øvelser i styrkesalen. Hva er neste trinn? 
Kroppen venner seg kjapt til trening, så skal du ha noe fremgang så må du øke både motstand og intensitet. 





Her er noen tips for å gi deg den lille ekstra umphen:

1. Ofte så synes jeg det hjelper å bare lage ny musikkliste for treningen. Det gjør at jeg blir mer gira, øker motstanden eller løper fortere og lengre automatisk. Det er noen ganger nok :) 

2. Spice it up med en ny mageøvelse. Det kan være en liten ekstra dytt å vite at du skal på slutten av økta kjøre noen dynamiske plankevarienter i stedet for den kjedelige sit up (noe jeg egentlig ikke anbefaler). 

3. Bytt om på hva du kjører først. WHAT? Det er jo crazy!  

Er du den som jogger i halvtime først, for å varme opp - og så trene styrke? Switch. Varm opp til en låt på mølla, varm opp dynamisk, feks knebøy med kun kroppsvekt, tøy ut der du er stiv og peis på med styrke. Så tar du den rolige jogginga etterpå. ELLER gjør du omvendt, så jogger du intervaller først, før du trener styrken. 
Sier som regel at du bør trene det som er hovedmålet først, la energien din gå til det. Men er målet ditt "å bli i bedre form" så er bare gøy å variere. 

4. Hvis du trener 2 ganger i uken, 30 min styrke, 30 min cardio - fjern biceps og triceps isolasjons øvelser. Du kan løfte på bæreposene dine på vei hjem fra butikken, bruk tiden din fornuftig med store baseøvelser for hele kroppen. Knebøy, utfall, push ups, roing, chins og så videre. Resultatene vil komme kjapperer og du vil ikke kjede deg på trening. 

5. Varier cardio/kondisjonen din med hvilke maskiner du bruker. Feks 10 min på elypsemaskin, 10 min på ro maskinen og 10 min med hoppe tau. Vips - 30 min har gått! 

6. Varier hvordan du kjører cardio. Det er ikke bare enten rolig langkjøring der du diskuterer middag med naboen eller hard core intervaller der du hopper av og på mølla in the speed of light. Det finnes mange veier til Roma og du kan variere intensiteten din uten å gå til ytterpunkter. Feks, jogg rolig i 2 min, løp kjapt i 1 min - gjenta 4-6 ganger. Eller Jogg 1 min, gå 1 min, jogg 2 min, gå 1 min, jogg 3 min, gå 1 min.. osv. til du snur og jogger deg ned igjen, med 1 min imellom dragene. Gjorde den selv i går - utrolig effektiv og tida fløy! 

7. Test ut noen gruppetimer. Og gutta - det er noe der for alle! I dag er det ikke bare Jande Fonda aerobic som foregår der inne. Nå kan du velge imellom kettelbells (de kulene med håndtak), slyngetrening, sykling, elypsemaskin timer, styrketrening i mange variasjoner... og selvfølgelig mye av det gamle gode også. 
Noen trives best i grupper, vi er jo flokkdyr! :D 

8. Kjøp deg personlig teener time/r. Ja, det koster litt, men det er så verdt det. Bruker du ikke penger på en flink frisør eller massør? Se på det som ett lite kurs, der du investerer i din helse og fremtid. 

9. Ta en rolig økt i ny og ne. Ikke alle treningsøkter må være så tunge at du knapt klarer å kjøre hjem etterpå. En rolig restutisjons økt gjør deg godt og kan gi deg glede ved trening igjen. Yoga, rolig gåtur eller noen sakte svømmetak i bassenget gjør susen. Og gjerne etterfulgt av badstue. 




Håper du finner piffen igjen :D 
Snart ny uke og nye muligheter! 

- Ulz - 

Ingen kommentarer: