tirsdag 4. mars 2014

Dagens nutriblast

Den som sier at det ikke er lett å få i seg nok frukt og grønt, watch and learn!

Etter jeg fikk denne fantastiske dingsen, nutribullet, på kjøkkenet så får jeg i meg rask og knallgod frokost, hver dag! 
Med denne fikk jeg en bok som basicly sier at man har i grønt 50% (spinat, kål, salatblad osv), frukt/bær 50% og vann. Vips! 
Vil man ha mer næring og en fyldigere shake så legger man til enten nøtter eller bær. 

I dag disket jeg opp en super fresh en som jeg vil dele. Fordi den er så enkel! 

 Pluss vann :D 

Jeg har blitt mer og mer fan av spinat. De siste årene har jeg brukt det som en del i salaten og middagen i stedet for salatblad. Fordi det smaker rett og slett... behagelig. Det ødelegger ingen ting annen smak, pluss den er smekkfull av godheter som folat, vitamin K og vitamin A (i form av karotenoider - det som kroppen kan danne om til aktivt vitamin A ved behov), riboflavin (vitamin B2), vitamin C, kalsium, jern, antioksidanter og fytokjemikalier (en slags antioksidant). 

Jeg kan lett småspise spinat mens jeg lager mat (de få gangene jeg gjør det:P) uten å få i meg for stor del av middagen før man setter seg ned. 

For dere som søker etter flere protein kilder, feks vegetarianere, den inneholder i tillegg faktisk (hele) 2,6 gram protein per 100 gram, 0,6 gram fett og 0,4 gram karbohydrater. 
I forskjell til isbergsalaten som inneholder 0,8 gram protein, 0,1 gram fett og 1,5 gram karbohydrater. 
Det er kanskje ikke mye, men det er en start. For å sette det i perspektiv, det er rundt 30 gram protein i kyllingfilè 100gram. 










Du kan bruke blender eller stavmikser, er litt usikker på resultatet. Eller bare skjære dette opp til en mini salat :D 


Enjoy! 



-Ulz - 


Kilder: 

http://www.bama.no

- http://snl.no/riboflavin

- http://sml.snl.no/fytokjemikalier

Ingen kommentarer: