onsdag 14. august 2013

Yoga - hvorfor?

Har tenkt lenge på å skrive ett skikkelig innlegg om yoga og hvorfor jeg anbefaler det til så mange, uansett mål, kropp og utgangspunkt. Grunnen til at jeg ikke har skrevet om det før, er fordi yoga er noe som blir veldig personlig og det er individuell reise. Jeg vil ikke fortelle deg hva det skal bety eller gjøre for deg. Det må du finne ut av selv. 

Noen gjør det kun for å tøye ut, noen gjør det for å lindre sykdom eller skader mens noen er ute etter den spirituelle opplevelsen. Og alle er "korrekte". Det finnes ikke noe fasit på hvorfor man gjør yoga eller hva skal synes og tenke om yoga. Det er ditt. 

Det er mange fordeler ved yoga, fysiske og mentale. Her er noen få:

- De forskjellige asanas (øvelsene/posisjonene) "smører" ryggraden og leddene dine med væske og stimulerer nervene. Dette gir deg økt velvære. Kort sagt: Deilig følelse! 

- Forbedret holding. De små (men viktige musklene) får lov til å bli sterkere, som fører til forbedret holdning. Derav kan dette rette deg opp og fikse på noen småplager en kan få ved feil holdning. Altså - mindre smerter! 

- Bedre søvn. Ja vi liker å sove!  

- Reduser stress. Pusten du bruker i yoga hjelper deg å fokusere på hvor du er nå. Dette igjen hjelper deg å slippe taket på bekymringene som hverdagen kan gi deg. Se på det som ett par øyeblikk som er kun dine. 

- Aksept. Til situasjonen i dag, til kroppen din, til tankene dine som flyter rundt. Alt er slik det skal være.

- Mange av disse kropssvekt øvelsene vil gi deg økt styrke, spesielt hvis det er en veldig fysisk krevende form for yoga du holder på med. Men jeg vil understreke at hvis ditt mål er å gå ned i vekt, så burde du trene tung styrketrening (med ytterlig motstand i tillegg ) og noe cardio for forbrenning. 

- Hjelper fordøyelsen til å jobbe korrekt. Ved alle disse bøyene, pusten og opp/ned så "masserer" deg selv innvendig, som kan være gunstig for tarmene og din fordøyelse. 


Det finnes MASSE flere grunner, men jeg vil gi deg noen start punkter som kanskje frister deg til å starte med yoga. 
Kommer til å skrive par innlegg om dette temaet, for det er noe jeg brenner virkelig for og fordi det er ett bredt tema å dekke. 
Men vil som sagt at du prøver det selv, og gi det ett par forsøk FØR du bestemmer deg hva du synes. Tok meg selv par år før jeg virkelig innså hvor gunstig det var. Og mest innser jeg det nå, nå som jeg er gravid. 

Derfor - tenkte jeg å komme med innlegg med noen få yoga øvelser du kan gjøre hvis du er gravid, som vil forhåpentligvis hjelpe deg med stive muskler, mot hovne ledd (stimulerer til økt sirkulasjon) og gjøre bekkenet klart for den store festen (fødsel). 

Comin up - very sooon!

Namaste :) 







Kilder:
http://www.yogajournal.com/health/1634
- http://www.self.com/fitness/2012/03/benefits-of-yoga-slideshow#slide=1


Ingen kommentarer: