fredag 12. juli 2013

Gjør det enkelt å holde formen i sommer

Da jeg gikk inn på vgs nettside i dag, så sto det på en artikkel at 1 av 4 legger på seg i løpet av sommeren. Det var så klart en artikkel som er holdet for de som har VG pluss abonnement, noe jeg ikke har - så jeg får vel aldri finne ut hva de ekspertene gir ut av tips. 

Men jeg kan komme med mine egne tips. Slik at du kan holde vekten, mens min går gradvis oppover :P (men veier per idag ett kg mindre enn før jeg ble gravid... ha det muskelmasse... haha) 

For ble spurt om dette her om dagen, om hvordan å unngå at all isen og grillmaten smekker seg på lårene. 



1. Ikke sett for høye krav. 
Du har kanskje jobbet hardt for sommerkropp 2013, men har du ikke fått den formen du ville nå, så er det litt sent å ta det nå. Så klart hvis du vil tilbringe halve sommeren på trening, be my guest. Men er du litt som meg, som liker å ta sommeren med ferie uten dårlig samvittighet og nyte paraply drinken i sola - så tenk heller "vedlikehold" av det du har. Hvis du tror at du MÅ trene styrke 3 ganger i uken, jogge 2 og gjøre yoga eller pilates 2 ganger for å holde deg på stedet hvil så tar du feil. Ja, trening er ferskvare og meget mulig du vil gå liiiiitt ned i muskelmasse.. men det er ikke farlig!
Det som skjer om du setter slike krav er at faren for å ende på null og niks, stor. Setter du av to timer i uken så er sannsynligheten for at du klarer det MYE høyere. Come on, 2 ganger i uken med tung styrketrening på hele kroppen, baseøvelser etterfulgt av litt cardio. Og du er good to go. 
Feks: Knebøy, strake markløft, push up, nedtrekk/chins 10x3 på alle, planken eller din yndlingsmage øvelse og en rolig 20 min kondisjon økt eller intervaller. 

2. Gjør yoga
Klarer du en tredje "økt", så vil jeg anbefale deg å gjøre yoga. For å stresse deg, holde leddene sunne og minne deg selv på hvor godt du har det. Jeg skal skrive ett helt innlegg om hvorfor yoga. Men kort sagt, det er ikke bare fordi det er "in" nå. Det er faktisk massssse flerer grunner. Grunn 1: Det føles godt. 



3. Drikk masse vann
Jeg fikk ett grønt beger av søstern som holder vannet kaldt, men i tillegg er den søt så jeg har den med meg overalt og drikker faktisk mer enn om det hadde vært kjedelig glass. 
Er du på en plass der det er varmt, trenger du litt ekstra væske. Og is er ikke det samme som vann!! Er det for gørt, skvis ut litt sitron i vannet. Voila, "det smaker godt!" 



4. Lag egen marinade til grillmaten
Grilldisken er spekkfull av grillmat, som for det meste er rent kjøtt, fisk og fugl. Helt perfekt! Det enkleste for å få en smakfull middag er så klart de som allerede svømmer i marinade, men den væsken kan være mye salt, sukker og usunn olje. Du trenger egentlig bare en skvætt olje (feks olivenolje) salt, pepper og det krydderet du liker. Feks paprika og hvitløk. Eller chilli :D 

4. Husk på det grønne
Grillmat er godt. Men ikke glem den friske salaten som også tilhører på grillbordet. Trenger du inspirasjon: http://www.alleoppskrifter.no/s/salat-til-grill.html 

5. Tenk over hvilken type is du plukker
MÅ du ta den største "daim/lion/peanøtt/crunchy/karamell/fløte/smæshj/tonn sukker isen" du finner i disken? Som inneholder kanskje 300-450 kcal...
Eller holder det med den en fersk pæreis? Som inneholder ca 80-90 kcal. 
Tenk litt over antall og mengde. 

5. SLAPP AV
Sov, slapp av, få ned stresshormonene og nyt livet!! 
Sett av 2 min hver dag for å smile. Bare sett deg ned, og smil. Uten grunn, eller kanskje du har en god grunn. Uansett hvor ræva eller fantastisk dag du har. 




Tipper du smiler nå :P 
Er det ikke deilig?! 






Ingen kommentarer: