søndag 28. april 2013

Ja, hjertet. Ditt hjerte.

Jeg prøver å være en flink student og leser i dag, selv om det sol ute og det frister mer å hive vekk macen og gå ut. Og etter å ha lest på studiet, så vil jeg det enda mer. 

Det stoffet jeg går igjennom nå er sykdomslære, og akkurat nå hjertesykdommer.
Man blir kanskje litt ekstra skeptisk når man leser opp og ned om hjertet - men disse tallene og statistikkene gir meg virkelig gåsehud. Måtte inn på folkehelseinstituttet og finne noen klare tall for Norge. 

Den sykdommen som skremmer meg mest er hjerteinfarkt. Klart det er noen som er mer genetisk utsatt for dette, men i forhold til tallene så er det ekstremt få av totalen som rammes som kan skylde på det. 
På ett år rammes ca 15 000 mennesker av hjerteinfarkt! Og selv om 90% overlever så er 1500 mange liv. Og mange av dem som overlever, lever med komplikasjoner og blir aldri kvitt plagene, eller de dør fra dem. 

Hjerteinfarkt kan forklares enkelt: hjertet får ikke dekket sitt oksygen behov fra sine egne blodårer. 

Jeg vil ikke ramse ned en medisin bok for dere - poenget mitt er dette:

For å forebygge hjertesykdommer, gjør følgende:

- Beveg deg. Trenger ikke være trening en gang! 30 min 3 ganger i uken vil halvere total hjerteinfarkt i året!!!
- Spis frukt og grønt. Ren fisk og rent kjøtt. Og mindre kalorier enn det du trenger. 
- Ikke røyk
- Vær lykkelig. Ha en jobb du trives i og godt familie liv. 

Disse punktene BØR ikke være vanskelig å holde. Men tydeligvis så har ikke hele Norge fått budskapet. 
Det gis ut TONNEVIS av medisiner i året og industrien tjener milliarder på at vi ikke går tur eller spiser fisk i stedet for fiskepinner. 
Come on people! 
Ta vare på deg selv og dine :)




Because you're worth it! :P 

1 kommentar:

psykiateronline sa...


Takk for at du delte denne fantastiske artikkelen med oss. Jeg vil gjerne si at å ha angst og depresjon i livet gjør livet vårt så kjedelig og noen ganger gleder oss fra andre. Så vi bør ikke forsømme angstlidelsen. Furthurmore, hvis du vil vite mer om angstlidelsesbehandlinger og nyeste teknikker. så besøk vår nettside.
Angst lidelser