mandag 4. mars 2013

Ikke kopier kosten til naboen

Jeg skal være ærlig nå - og si det rett ut. Det finnes ingen fasit for hva du skal spise. Beklager folkens, og media... men denne "mirakel" kuren eksisterer ikke. 

Jeg har møtt på kunder på butikken, og kjent det letende blikket i min kurv for å se hva jeg spiser - som om jeg sitter på svaret. Nei. Det er min mat. For meg. 

Hvem du er, hva du ønsker, hvordan du lever og hva du eventuelt tåler - det bestemmer hva som er best for deg å spise. 
Det som funker for kompisen/søstra/faren/naboen din - er ikke alltid det optimale for deg. 

Jeg liker å bruke meg selv og min søster som eksempel på akkurat dette. Vi kommer fra samme foreldre, og vokst opp i samme hjem med samme "grunnkosten". 
Men vi har hvert vårt kjøleskap. For å si det sånn, det er ingen fare for at det blir krangling om at noen spiste opp den andres mat. Vi bodde sammen i 6 mnd, og handlet hver for oss. Og vi er lykkelig, sunne og trives - på hver vår kost. 

Derfor bør du heller ta til deg tips, som feks spis ren mat, drikk masse vann, kutt ned (eller helt ut) på sukker og salt, og alt med måte :) 
Vil du lenger enn hva disse tipsene kan ta deg, nærmere målet - så kan man begynne å analysere kostholdet og justere utifra det. 
Ernæring kan være super enkelt, det kan også være komplisert. Men det er fordi vi er ulike mennesker. Derfor jeg synes det er så utrolig spennende og facinerende ;D 


1 kommentar:

Janita sa...

Så enig med deg Ulli <3