onsdag 27. mars 2013

Har du holdt nyttårsforsettet?

Denne er spesielt dedikert til de som hadde som nyttårsforsett å begynne å trene, men så klart kan tanken brukes til flere typer nyttårsforsett. 

Det nærmer seg slutten av mars - og det er nå myten sier at de fleste "januar medlemmene" er ute av sentrene. 
Står du der du hadde planlagt i starten av året, eller har det dabba av til ingen ting? 
Hvis ikke - Good job! :D 
Har du landet midt på, du er ikke helt der.. men du har ikke gitt opp - Bra! Sats på månen, så lander du kanskje på en stjerne - og DET er ikke ille!
Men du trenger ikke trampe deg selv ned om du ikke har klart å holde dine mål. Bruk heller litt tid til å finne ut hva som gikk galt. Og hvordan du kan gå inn igjen med kanskje en ny vinkel. Hvorfor valgte du dette nyttårsforsettet i utgangspunktet? 

Jeg kom forbi en interressant artikkel på treningsforum som du kan lese her. Her står det også kilder. 
Den er litt lang, så jeg tenkte å lage en liten mini versjon med mine egne ord av den - for den fikk meg til å tenke, spesielt dette med motivasjon. 
Jeg jobber med å motivere mennesker, og synes det er vanvittig spennende å lese om hvordan hjernen vår tenker. 

For å gjøre det kort og greit, så er motivasjon drivkraften vår. Fra vårt wikipedia: Motivasjon defineres ofte som det som forårsaker aktivitet hos individet, det som holder denne aktiviteten ved like og det som gir den mål og mening..


Og vi kan dele den inn i 2:

Indre motivasjon - Den kraften som kommer fra dine egne verdier. Som kommer innenfra og gjør deg oppriktig vel. Veien til målet er minst like viktig som målet selv, og du ser på det som selv utvikling, læring og du er genuint interressert i det du gjør. Det er ditt eget valg. 

Ytre motivasjon , kan deles inn i 4:
Ekstern - Handlingen er basert på å få belønning eller unngå straff. Handlingen er veldig styrt utenfra og er lite eller ikke i det hele tatt fra deg personlig. 
Introjected - Målet handler om å øke ego, vise frem din egen kompetanse eller unngå skam. Dvs ett mål som er mer basert på hva andre vil tenke om deg, eller at du gjør det for å slippe dårlig samvittighet. 
Identifisert - Målet er noe du personlig kan være enig i, feks at det å trene er bra for helsa. Men det er ikke noe du selv vil. 
Integrert - Målet er noe du har lyst til, men veien er ikke noe du ser på som givende. Derfor kommer motivasjonen fra det ytre. 

Det sier seg selv, i lengden er det bedre at det er en indre motivasjon som driver deg. Den gjør at handlingen koster deg ikke mye, men den gir deg faktisk masse. 

Så når du klarer å kartlegge litt, hvorfor har du valgt dette nyttårsforsettet? Du vil bli strammere/mer fit/sterkere/større... men hva vil det gi deg? Hvorfor trenger du en bedre rompe? 

Jeg kan gi deg mange grunner til å trene, men du vet om de fleste selv. Mange positive gevinster å hente, men det spiller ingen rolle hvis du går inn på treningsstudioet og teller sekundenen til du skal dra igjen. Bare sånn at du skal føle deg bedre når du spiser kake eller slik at du kan oppdatere facebook statusen din (og at den er faktisk sann). 
Trener du fordi kameraten din gjør det, for at samboeren skal like deg bedre eller for å få en kjæreste? Da er det pga annet menneske, ikke pga deg selv.

Kan du på en annen måte vinkle din trening til noe som er ditt? Målet ditt trenger ikke være ett tall på vekta eller triatlon som skal utføres. 
Er det noe du kunne tenke deg å lære? Magedans? Yoga? Forstå kroppen under knebøy? 

For meg (vi i bransjen er sære) så holder jeg det gående fordi jeg lærer om kroppen konstant. Jeg skal være ærlig å si, at hadde jeg ikke vært genuint interressert i muskler, anatomi, fysiologi og det fysiske.. så hadde jeg slitt med å komme meg på trening. Jeg vil vite hvorfor, hvordan og hva. 

Men hva skal til for deg? 



Du må finne din måte å bevege deg på. Ikke alle trenger å kunne løpe en mil på null komma niks. Du MÅ ikke kunne ta en kroppsheving for å ha ett lykkelig liv. Det er kult ja, men er det kult for deg eller naboen? 

Hvis du finner DIN motivasjon, så finner du DITT mål og da er veien dit enklere og ikke minst - mye mer moro! 







Og så blir det letter en vane og hverdagskos :D 





Ingen kommentarer: